Vloggen en social media: onlosmakelijk met elkaar verbonden

0
78

Social media is een onmisbaar onderdeel van een online marketing strategie. Op platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter zijn miljoenen mensen wereldwijd dagelijks actief. Door het maken van een advertentie op het plaatsen van een link naar jouw kanaal in een social media bericht kun je dan ook veel mensen bereiken. Social media biedt echter meer mogelijkheden dan het plaatsen van een linkje alleen. Iedere social media pagina heeft zijn eigen sterke punten. Maak hier effectief gebruik van om een succesvolle vlogger te worden.

De kracht van Facebook

Facebook is een van de grootste social media netwerken ter wereld. Begin 2018 waren er ongeveer 1,47 miljard gebruikers dagelijks actief. Daarnaast telt Facebook ongeveer 2,23 miljard maandelijkse actieve accounts. Je kunt je voorstellen dat een effectieve Facebook campagne zeer veel mensen naar je vlogkanaal kan trekken. Zorg er voor dat je een campagne aanmaakt dat gericht is op dezelfde doelgroep als die van je vlog kanaal. Je kunt dit eenvoudig instellen met de verschillende tools van de Facebook advertentie.

Eigen gemeenschap

Facebook bezoekers zijn onder andere in te delen op woonplaats, leeftijdsgroep en sekse. Ook interessant aan Facebook is dat je er eigen gemeenschap kunt creëren, ook wel een ‘community’ genoemd. Op een dergelijke pagina kun je een link naar je vlog delen of een nieuwsbericht dat te maken heeft met het onderwerp van je videokanaal. Ook biedt een community pagina de mogelijkheid om vragen te stellen an je kijkers. Vraag ze bijvoorbeeld welk onderwerp ze graag besproken willen hebben in je volgende vlog.

Discussies op Google+

Google+ is net als Facebook een goed platform om je volgers met elkaar te laten discussiëren over je vlog onderwerpen. Wel is het sinds april 2019 alleen toegankelijk voor bedrijven. Wellicht leveren de gesprekken en discussies je wel nieuwe inspiratie op. Bovendien hebben je volgers één belangrijke gemeenschappelijke deler: jouw vlog. Daardoor voelen ze zich onderdeel van een groep, wat mensen erg belangrijk vinden. Zorg ervoor dat het gemeenschappelijke gevoel blijft bestaan. Daarmee bouw je een actieve ‘fanbase’ en een vaste groep kijkers op.

Een kijkje achter de schermen op Instagram

Instagram is een geduchte concurrent van Facebook. In januari 2018 telde het maar liefst 4.1 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 2.1 miljoen dagelijks. Het aantal Instagram gebruikers in ons land is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2015 waren het er nog maar 1,8 miljoen, waarvan 722.000 dagelijks! Steeds meer vloggers ontdekken de voordelen van dit social media netwerk. Zo is Instagram een geweldig platform om foto’s en video’s achter de schermen te delen. Ook kun je er alvast trailers en/of teasers voor je nieuwe vlog delen.

Delen en liken op Twitter

Een social media kanaal die niet onvermeld mag blijven is Twitter. Op dit social media netwerk kun je korte berichtjes over jouw vlogs plaatsen. Voeg altijd hashtags toe aan je Twitter bericht. Dit zijn kleine woordjes die de inhoud van het bericht omschrijven. Heb je een beauty vlog gemaakt en wil je daar graag over twitteren? Gebruik dan hashtags als #beauty, #vlog en #make-up. Zorg voor een leuke en grappige tweet, zodat je volgers het gaan liken en delen. Daarmee vergroot je het bereik van je bericht aanzienlijk, en dat is uiteindelijk de bedoeling.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here