Tussen een fysieke winkel en een webshop bestaan een aantal verschillen. Om online te winkelen hoef je natuurlijk niet de deur uit. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld een fiets wil kopen. Het is wel zo fijn dat je niet door de regen en kou moet om een fysieke winkel te bezoeken. Na een aankoop in een webshop wordt je bestelling als het goed is binnen enkele werkdagen aan huis bezorgd. Wel moet je daar waarschijnlijk verzendkosten voor betalen, wat bij een fysieke winkel niet zo is. Hoe kun je de verzendkosten zo laag mogelijk houden?
Waarom vragen webwinkels om verzendkosten?
Een webwinkel onderhouden kan een behoorlijke kostenpost zijn. Zo moet men onder andere betalen voor de opslag, het inpakken en verwerken van producten. Toch vragen webwinkeliers daar meestal geen vergoeding voor van de klant. De verzendkosten worden echter wel meegerekend. Op die manier voorkomen webwinkels dat ze verlies maken door het verzenden van producten. Geen verzendkosten vragen kan de winstmarge negatief beïnvloeden.
Hoe hou je verzendkosten zo laag mogelijk?
Het berekenen van de juiste verzendkosten is voor sommige webwinkels best een dilemma. Aan de ene kant voorkomt een webwinkel er verlies mee, maar aan de andere kant mogen de verzendkosten nooit te hoog zijn. Daardoor neemt de kans dat klanten naar een goedkopere concurrent gaan toe. Hoe vind je nu de juiste balans en hou je de verzendkosten zo laag mogelijk? Sommige webwinkels hebben een oplossing gevonden in de vorm van drempels. Een klant hoeft bijvoorbeeld geen verzendkosten te betalen bij een bestelling vanaf 50 of 100 euro. Daardoor wordt er voldoende verkocht, zonder dat dit ten koste gaat van de winstmarge.
Verzendkosten: praktijkvoorbeeld
Bij het vragen van verzendkosten komt een beetje psychologie kijken. Stel je voor dat een klant cadeautjes koopt voor 40 euro. Hij of zij ziet staan dat er geen verzendkosten zijn vanaf 50 euro. Daardoor krijgen sommige mensen het gevoel dat het product een stuk goedkoper is als er voor 10 euro nog iets wordt bijgekocht.
Tip: koop grote aantallen
Een andere manier om ondanks verzendkosten een gunstige marge te krijgen is het kopen van grote aantallen. Dit is met name handig voor webwinkels die langere tijd bestaan, aangezien het volume van de bestellingen vaak iets hoger is. Neem bijvoorbeeld pakketjes die je via PostNL laat bezorgen. Misschien kun je wel een beetje onderhandelen om een beetje korting te krijgen. Stel zelf ook voor om PostNL te helpen door bijvoorbeeld de pakketjes netjes in te pakken. Dit is prettig voor de leverancier en voor jou, waardoor de verzendkosten hopelijk iets minder vervelend zijn.