De financiële administratie van je organisatie

0
1818
online boekhouden

Administratie verplicht 7 jaar lang bewaren

De volgende administratie posten moet je 7 jaar lang bewaren:

  • Financiële gegevens als: facturen, bankafschriften, facturen, bewijzen van inkomsten en uitgaven (dit geldt ook voor privé gebruik)
  • Debiteuren-, crediteuren- en voorraad administratie. Het is verplicht hierover eens per jaar een balans en resultatenrekening op te maken. Elke post op deze resultatenrekening moet schriftelijk bewezen kunnen worden.
  • Alle bezittingen, schulden, verworven rechten en plichten.
  • Salaris administratie.

Deze posten hebben invloed op twee zaken. De omzet belasting (BTW) en de inkomsten, of als je een BV of een NV hebt, vennootschapsbelasting. De volledige administratie moet schriftelijk zijn vastgelegd. Per 1 januari 2007 mag de financiële administratie ook digitaal opgeslagen worden. Zorg er daarom voor dat je altijd een goede backup van de bestanden hebt.

Boekhouders en accountants

De eigenaar van het bedrijf moet de gegevens van de inkomsten en uitgaven zelf beheren. Dit kan niet door een ander gedaan worden. Het uiteindelijke resultaat van deze gegevens kan de boekhouder voor je berekenen. Mocht je liever zelf je gegevens beheren, dan kun je gewoon een cursus financieel administratief medewerker volgen. Door zelf de financiële administratie te doen krijg je namelijk veel meer inzicht in de financiële situatie van je organisatie. Mocht je geen tijd hebben voor een cursus en weet, dan is het aan te raden om de administratie uit te besteden aan een professional. Natuurlijk is het zo dat een boekhouder geld kost, maar hij heeft wel veel meer verstand van zaken die belastingtechnisch aftrekbaar zijn en dat soort belastingvoordelige zaken. Zo kunnen deze zaken je al snel duizenden euro’s schelen, waardoor je de kosten van de boekhouder gemakkelijk terug verdient.

Zelf de administratie bijhouden

Wanneer je alle gegevens overzichtelijk in een bestandje hebt staan kun je hier ook het beste daadwerkelijk gebruik van maken. Een goed bijgehouden boekhouding kan namelijk veel informatie bieden over het bedrijf. Hoe actueler de gegevens zijn, hoe meer inzicht je kunt krijgen in:

  • De kostprijs van je product
  • Privé-uitgaven
  • De financiële situatie van je bedrijf
  • Het debiteurenbeheer
  • Liquiditeit

Wanneer een ondernemer meer inzicht in zijn administratie heeft is de kans kleiner dat zijn onderneming failliet gaat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here