Hoe begin je een rechtszaak?

0
1511

Bij slepende conflicten is het soms nodig om een rechtszaak aan te spannen. Het is vaak een laatste redmiddel. Overleggen en compromissen helpt niet meer, dus zit er niets anders op dan een rechtszaak te beginnen. Een besluit dat een complex proces en veel kosten met zich meebrengt.

De stap naar de rechter

Wanneer je besluit een rechtszaak te beginnen, is de eerste stap het inschakelen van een advocaat. Een juridisch adviesbureau kan je doorverwijzen naar een advocaat, en informatie geven over mogelijke kosten. In Nederland heb je de keuze uit 17.000 advocaten. Een advocaat werkt op een advocatenkantoor. Je gekozen advocaat stapt vervolgens naar de rechtbank. De tegenpartij ontvangt een dagvaarding. Hij of zij ontvangt bijvoorbeeld een aanklacht voor mishandeling of bedreiging. In een dagvaarding staat wat de eiser precies wil, en wanneer en bij welke rechtbank de rechtszaak begint. Voor de gedaagde is het mogelijk om op te eisen te reageren, en in verweer te gaan.

Civiele procedure starten

Een rechtszaak kan bijvoorbeeld een civiele procedure betreffen. Dit gaat om het zogeheten ‘burgerlijk recht’ en gaat over zaken als autobeschadiging of een scheiding. Dit worden ‘kleine zaken’ genoemd. Hierbij stappen twee personen naar de kantonrechter. Jij bent bijvoorbeeld de eiser en de ander de gedaagde, of andersom. Zowel particulieren als bedrijven en ondernemingen kunnen een rechtszaak tegen elkaar beginnen. Als beide partijen bij de rechtszaak verschijnen heet dit ‘comparatie’.

Wat gebeurt er als je niet komt opdagen?

De rechter luistert naar het verhaal van beide partijen, en de argumenten tegen- en voor de gestelde eisen. Als cliënt kun je ook de beslissing nemen om niet op te komen dagen. Je advocaat neemt het dan over. Het is dan wel de bedoeling dat je jouw verhaal en argumenten duidelijk op papier zet.

Het vonnis

Na de rechtszaak stelt de rechter een vonnis vast. Vaak moet de verliezer de kosten van de rechtszaak betalen, maar niet altijd. Een vonnis kan bijvoorbeeld bepalen dat er beslag moet worden gelegd op een bankrekening of een huis. Ook het opleggen van een dwangsom is een mogelijkheid. De verliezer moet zich aan een uitspraak houden, of alsnog het opgelegde bedrag betalen. Je kunt in hoger beroep gaan als je het oneens bent met een uitspraak.

Rechtzaak via de E-kantonrechter

Tegenwoordig is het niet altijd meer nodig om naar de kantonrechter te stappen. Via het internet kun je relatief simpele zaken op laten lossen door de zogeheten eKantonrechter. Dit betreft de zogeheten ‘wonen, werken en winkelen’ geschillen, waar bedragen onder de 25000 euro mee gemoeid zijn. Beide partijen moeten het er uiteraard wel mee eens zijn. Een rechter beslist of de rechtszaak online plaats kan vinden. Is dat het geval, dan is het grote voordeel van een eKantonrechter dat het proces veel sneller verloopt.

Verschil tussen een E-kantonrechter en een normale procedure

Een normale civiele procedure kan wel een jaar in beslag nemen. Het indienen van een verzoekschrift vindt digitaal plaats en verloopt daardoor sneller. Een procedure kan in ongeveer 8 weken worden afgerond. Het kabinet is van plan de civiele procedure de komende jaren verder te digitaliseren en te vereenvoudigen.

Als je voor de rechter moet verschijnen of een juridische procedure wil starten is het nodig om een advocaat in te schakelen. Wat doet een advocaat precies, en welke specialisaties zijn er?

Specialisaties

Het is afhankelijk van de specialisatie wat voor soort advocaat je inschakelt. Hij of zij kan actief zijn op vele terreinen. Een advocaat helpt bijvoorbeeld bij een echtscheidingsprocedure, schadeclaims en alimentatie. Daarnaast richt de advocaat zich vaak speciaal op een soort recht. Dit betreft bijvoorbeeld personen- en familierecht, arbeidsrecht, ondernemingsrecht, strafrecht en civiel recht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here