Narrowcasting is het leveren van een digitale boodschap aan een specifieke doelgroep door middel van audiovisuele displays. Deze boodschap kan zowel een commerciële als functionele of informatieve aard hebben. Narrowcasting komt het vaakst voor in de vorm een boodschap op een LCD of LED scherm welke in een openbare ruimte is geplaatst.
Narrowcasting bestaat slechts een relatief korte tijd, maar heeft al snel een bepalende positie weten te bemachtigen. Het grote voordeel van narrowcasting is te vinden in het feit dat er veel informatie in een korte tijd weergegeven kan worden, in tegenstelling tot authentieke advertentiemedia als flyers en posters. Commerciële berichten kunnen worden gecombineerd met informatieve beelden om de potentiële koper gemakkelijker te prikkelen.
De meest voorkomende berichten op de narrowcasting displays zijn:
- Lokale acties
- Social media
- Afwijkende openingstijden
- Lokaal weerbericht
- Lokaal nieuws
- Lokale verkeersinformatie
- Wachttijden
- Aanbiedingen
Er bestaan naast standaard displays ook displays met interactiemogelijkheden. Zo kan de bezoeker zelf op zoek gaan naar de informatie waar men geïnteresseerd in is.
Interne communicatie met narrowcasting
Naast communicatie naar de consument biedt narrowcasting ook de mogelijkheid om te communiceren naar de medewerkers. De narrowcasting displays kunnen op strategische wijze geplaatst verspreid worden door het bedrijfspand. Hierbij kun je denken aan de kantine, de lift, bij het koffiezetapparaat en in de wachtruimte. Daarnaast kan de informatie ook per specifieke afdeling geregistreerd worden, zoals bij targets en KPI’s.
Mocht er sprake zijn van een calamiteit, kunnen alle schermen direct dezelfde boodschap plaatsen om informatie te bieden over de situatie.
De meest voorkomende berichten op interne narrowcasting displays zijn:
- Lokaal nieuws
- Lokaal weerbericht
- Nieuw personeel
- KPI’s
- Introductie van nieuw product of dienst
- Plattegrond
Door bovengenoemde punten biedt narrowcasting ontelbare mogelijkheden en uitkomsten.