Het opzetten van een mobielvriendelijke website is een hele klus, maar zeer belangrijk. Besef goed dat een mobiele site anders is dan de desktop versie. Wat zijn de verschillen en waarom is het belangrijk om er vanaf te weten? We leggen het je graag uit in dit artikel!
Wat zijn de verschillen tussen een mobiele site en een standaard site?
Een mobiele site is anders dan een site op de pc. Zo heb je op een desktop heb je simpelweg meer ruimte voor titels, beschrijvingen en teksten. Google Analytics kan je helpen om alleen de relevante informatie te tonen. Deze tool van Google geeft een goed overzicht van gedrag op je site. Zo analyseert het onder andere het gedrag van bezoekers en het klikgedrag. Zo heb je meteen een idee wat goed scoort op je (mobiele) website en wat niet.
Snel pagina’s laden met Accelerated Mobile Pages
Een belangrijke term die ook genoemd moet worden is ‘Accelerated Mobile Pages’ AMP’. Het grote voordeel van deze optie is dat mobiele pagina’s veel sneller laden dan gewone pagina’s. En dat maakt een website mobielvriendelijk. Wanneer een bezoeker informatie zoekt, verschijnen er meteen AMP’s tussen de zoekresultaten. Deze verhogen dus het gebruikersgemak. Om een AMP snel te laten werken is er minder HTML, CSS en JavaScript beschikbaar. Deze programma’s vertragen normaal de pagina’s enigszins. AMP is in feite een duplicaat van de desktopversie. Het heeft dan ook een speciale opmaak waarin wordt terugverwezen naar de desktop.
Wat zijn de voordelen van AMP?
AMP brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo is een website meteen zichtbaar omdat bepaalde pagina’s boven de zoekresultaten verschijnen. Daarmee wordt de kans op bezoekers vergroot. Het is een mooie ontwikkeling nadat Google het aantal advertenties bovenaan de pagina heeft teruggeschroefd. Ook is het gunstig omdat organische resultaten steeds meer naar de onderste regionen van de zoekpagina verdwijnen.