Let’s dance: Alle gezondheidsvoordelen van dansen op een rij

0
383

Hoewel dansen soms wordt gezien als een vreugdevolle en artistieke vorm van zelfexpressie, biedt het veel meer dan alleen amusement. Je algemene gezondheid wordt verbeterd door regelmatig je ‘moves’ te laten zien. Carnaval is daar de ideale gelegenheid voor! Hoe zit het precies met dansen en gezondheid? Je leest het antwoord in dit artikel.

Waarom is dansen goed voor je gezondheid?

Dansen is een oefening die een gezonde levensstijl stimuleert, van fysieke fitheid tot mentaal en emotioneel welzijn. Het is namelijk een training voor het hele lichaam die kan wedijveren met veel traditionele vormen van lichaamsbeweging en een geweldige cardiovasculaire activiteit. Of je nu beweegt op het ritme van hiphop, ballet, salsa of een andere dansstijl, je gebruikt verschillende spiergroepen in je lichaam, wat helpt bij het verbeteren van flexibiliteit, balans, coördinatie en kracht.

Goed voor je fysieke én mentale gezondheid

Gebruik dansen als een sterk middel om naast je fysieke gezondheid ook je mentale en emotionele gezondheid te verbeteren. Endorfine, of “feel good” hormonen, komen vrij bij dansen in de hersenen. Deze stoffen verbeteren je stemming en helpen stress, angst en depressieve symptomen te verminderen. Je kunt vrijheid en bevrijding van beklemmende gevoelens ontdekken door te dansen als een manier om jezelf uit te drukken.

Goed voor de sociale interactie

Daarnaast bevordert dansen sociale interactie en een gemeenschapsgevoel. Het volgen van danscursussen of je aanmelden bij een dansvereniging biedt de kans om nieuwe vrienden te maken die dezelfde interesses hebben als jij. Gevoelens van eenzaamheid en isolatie, waarvan bekend is dat ze een negatieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid, kunnen door deze sociale verbinding worden bestreden.

Verbetering van cognitieve functies

Dansen heeft emotionele voordelen, maar het heeft ook cognitieve voordelen. Je geheugen en cognitieve vaardigheden worden verbeterd door danspassen te leren en te onthouden. Als je ouder wordt, kan deze mentale oefening heel nuttig zijn om je cognitieve scherpte te behouden en mogelijk je risico op cognitieve achteruitgang en neurodegeneratieve aandoeningen te verlagen.

Meer focus en betere timing

Daarnaast vergt dansen focus en concentratie omdat je timing, ritme en stappen moet bijhouden. Betere aandacht en probleemoplossend vermogen in andere aspecten van je leven kunnen het resultaat zijn van deze mentale activiteit.

Waarom dansen stress vermindert

Stress is een veelvoorkomend probleem voor veel mensen in de huidige hectische maatschappij. Maar dansen kan een krachtige stressverlichter zijn. Je bent in het moment als je danst en je problemen en angsten gaan meestal weg. Je zenuwstelsel kan tot rust komen door de ritmische en repetitieve bewegingen van dans, wat ontspanning bevordert.

Diepe ademhaling en meer ontspanning

Daarnaast bevordert dansen een diepe ademhaling, wat de ontspanningsreactie in het lichaam op gang brengt. Dit kan resulteren in lagere cortisolniveaus, wat de spanning vermindert en een gevoel van kalmte bevordert. Dansen kan een therapeutische aanpak zijn om met stress om te gaan, of je nu houdt van een rustige, contemplatieve routine of een energieke, levendige.

Tip: Bested aandacht aan jouw lichaamshouding tijdens het dansen

Je moet aandacht besteden aan hoe je lichaam beweegt als je danst. Dit verhoogde lichaamsbewustzijn kan uiteindelijk resulteren in een betere uitlijning en houding. Het helpt je om je meer bewust te worden van je houding, wat kan helpen bij het voorkomen of behandelen van veelvoorkomende problemen zoals rugklachten en spierpijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here