Bijna niemand weet hoe het precies zit met het algoritme van Google. Wel is bekend dat backlinks een belangrijke rol spelen bij de positie van organische zoekresultaten. Linkbuilding is dus absoluut effectief. Wel veranderen de algoritmes en zoekresultaten regelmatig. Zo voerde Google kort geleden nog een belangrijke verandering door, waardoor sites met SEO-artikelen niet automatisch meer bovenaan de ranking komen te staan. Hoe maak je met een flinke dosis creativiteit een succes van linkbuilding?
De uitdagende toekomst van linkbuilding
De SEO-wereld veranderd in rap tempo. Door het onvoorspelbare gedrag van Google is linkbuilding een interessante en uitdagende taak. Online PR speelt een rol, net als kwaliteit en creativiteit. Zo moet een website zowel responsief als mobielvriendelijk zijn. De vraag is wat er in vooruitzicht ligt voor linkbuilding. Hoe zal het gaan in de toekomst? Het is een kwestie dat veel marketeers bezig houdt. Niet iedereen is even enthousiast over linkbuilding. Constant op websites moeten vragen om een link is niet bepaald het meest spannende werk. Toch is het een taak die erbij hoort. Zonder goede linkbuilding wordt zoekmachine optimalisatie geen succes. Gelukkig maken de veranderingen het werk een stuk leuker.
Waarom is linkbuilding nog steeds belangrijk?
Door de veranderingen van Google blijft het nodig om linkbuilding toe te passen. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd het algoritme aangescherpt. Het gevolg is dat je als marketeer je minder moet richten op backlinks, en meer op het eindresultaat. Google wil je namelijk zien als een autoriteit. Zodoende dien je te werken met autoriteit, relevantie en actualiteit. Op deze drie elementen is het algoritme van Google namelijk voor een belangrijk deel gebaseerd.
Hoe vergroot je jouw autoriteit?
Er zijn een aantal manieren om je autoriteit te vergroten. Zo kun je het aantal
backlinks vergroten, maar ook de keren dat je genoemd en geciteerd wordt. Daarnaast krijg je meer autoriteit wanneer je veel toegevoegde waarde aan het internet levert.
Het belang van content en reputatie
Je content en reputatie op het web speelt een grote rol wat betreft linkbuilding. Google maakt zelfs gebruik van de zogeheten ‘Search Quality Evaluator Guide’. Zogeheten ‘quality raters’ beoordelen daarbij handmatig pagina’s op basis van ‘E-A-T’, oftewel ‘expertise’,
‘authoritativeness’ en ‘trustworthiness’. Of je als een autoriteit wordt beschouwd hangt dan ook af van de reputatie die je hebt op internet. In een goede SEO-strategie, met sterke zelfgeschreven artikelen zonder AI, staat kwaliteit en relevantie centraal. Uiteindelijk is dit een belangrijke taak van de marketeer, naast het bedenken van online campagnes, het vinden van links en het schrijven van content.
Aan de slag met het opbouwen van autoriteit
Het is dus hoog tijd om aan de slag te gaan met ‘authority building’. Het algoritme is voor een groot deel gebaseerd op kwaliteit van de content. Google hecht daar namelijk ontzettend veel waarde aan. Alles draait dus uiteindelijk om content. Google beoordeelt vooral de inhoud van een site. Dit wordt onder andere bevestigd door de laatste updates rondom het algoritme. Maar ook factoren buiten de site spelen een rol bij de beoordeling van jouw website als autoriteit.
Updates van Google
Google voert regelmatig updates door die de toegevoegde waarde van websites scherp onderzoeken. Denk onder andere een mobielvriendelijke en Panda-updates. Deze kijken met name naar de kwaliteit van content op de site zelf.