Alles wat je moet weten over vitamines

0
147
vitamines

Er is weinig dat nog niet gezegd is over het belang van vitamines. Toch zorgt de enorme hoeveelheid aan informatie voor tegenstrijdige berichten en adviezen en kun je al snel het overzicht erin verliezen. Wat weet je over bijvoorbeeld vitamine D en A. Wat is precies vitamine B8 ofwel biotine? Wat betekenen vitamines precies voor je en hoe ga je er verantwoord mee om.

Wat zijn vitamines en wat doen ze voor je?

Vitamines, denk maar aan biotine of vitamine D en C bijvoorbeeld; we horen al een leven lang hoe belangrijk ze voor ons zijn. Ze zijn inderdaad onmisbaar om een normale groei en ontwikkeling en de algemene gezondheid te bevorderen. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, leveren vitamines echter geen energie. Het zijn essentiële voedingsstoffen die ons lichaam niet zelf kan aanmaken en die we dus noodgedwongen uit onze voeding moeten halen. Hier komt terug het belang naar voor van een gezonde en evenwichtige voeding, de bekende schijf van vijf.

We gaan even dieper in op 2 vitamines waar erg veel om te doen is, namelijk biotine en vitamine D.

Biotine

Biotine, eigenlijk vitamine B8, kent een grote populariteit omwille van de vele voordelen die eraan toegeschreven worden. Het zorgt voor een goed werkend zenuwstelsel, draagt bij aan een normale stofwisseling en houdt de huid en haren gezond en stevig. Biotine is van nature te vinden in onder andere zuivel, vis, bananen, sojaproducten, granen en wortelen. Deze opsomming toont al aan dat een tekort aan biotine erg weinig zal voorkomen bij mensen die evenwichtige voeding nastreven. Gelukkig is dit ook een vitamine waarbij een teveel niet schadelijk is en gewoon door het lichaam wordt afgescheiden.

Vitamine D

Vitamine D is een soort apart in die zin dat ze enkel geproduceerd kan worden onder invloed van zonlicht en in erg weinig voedingsmiddelen voorkomt. Nochtans is het een belangrijke vitamine die bijdraagt aan een goede spierwerking, die de weerstand verhoogt en die tanden helpt sterk te houden. Net omwille het belang van vitamine D in combinatie met het gegeven dat je er al snel een tekort aan hebt, maakt hiervan een populair supplement.

Kunnen vitamines schadelijk zijn?

Je zou het misschien niet direct voor mogelijk houden, toch kan een teveel aan vitamines wel degelijk schadelijk zijn. In de meeste gevallen zal een teveel op natuurlijke manier afgescheiden worden, toch kunnen maag- en darmklachten optreden als gevolg van een te hoge inname. Behalve voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen, die wel extra vitamines nodig hebben, kunnen we stellen dat een extra inname eigenlijk niet nodig is. Het is ook niet zo dat hoe meer vitamines je neemt, hoe gezonder je zal worden en hoe beter je lichaam zal functioneren. Het lichaam gebruikt maar wat het nodig heeft, niet meer en ook niet minder.

Vraag het je arts

Wie twijfelt over een tekort aan vitamines, doet er goed aan een arts hierover te raadplegen in plaats van te beginnen experimenteren. Zwangere vrouwen, mensen die zeer eenzijdig eten of ouderen kunnen baat hebben bij suppletie en daar zal een arts advies in geven. In de andere gevallen kan het nemen van bloed duidelijkheid geven over eventuele tekorten. Regel nummer één is en blijft gezonde en evenwichtige voeding, dat zal ook iedere arts bevestigen.