Gluten: wat zijn het eigenlijk?

0
449

Je hebt er vast wel eens van gehoord: gluten. Sterker nog, in onze huidige wereld vol diëten en gezond eten kun je er eigenlijk niet meer omheen. Maar wat zijn gluten nu eigenlijk?

Wat zijn gluten?

Gluten is een eiwit dat voorkomt in granen zoals tarwe, gerst en rogge. Gluten zijn de afgelopen jaren voor veel mensen een belangrijke oorzaak van gezondheidsproblemen geweest. Gluten krijgen vaak de schuld van het veroorzaken of verergeren van een verscheidenheid aan ziekten, waaronder coeliakie, prikkelbare darm syndroom, bloedarmoede, en zelfs autisme.

Welke soorten gluten bestaan er?

Er zijn twee belangrijke soorten gluten. Het ene type heet gliadine, en dat is het deel van het glutenmolecuul dat bij sommige mensen problemen veroorzaakt. Het andere type is glutenine, het kleverige deel van het glutenmolecuul dat zorgt dat het aan elkaar plakt. Als je voedsel eet dat gluten bevat, verteer je beide soorten gluten.

Wat te doen als je coeliakie hebt?

Als je coeliakie hebt, moet je alle vormen van gluten vermijden. Als je geen coeliakie hebt, kun je nog steeds gluten eten, maar alleen in kleine hoeveelheden. Je moet ook op de etiketten kijken of levensmiddelen gluten bevatten. Deze informatie kun je meestal online vinden.

Testen of je coeliakie hebt

Je kunt je ook laten testen om te bepalen of je coeliakie hebt of niet. Dit wordt meestal door een arts gedaan, hoewel er nu ook thuistests beschikbaar zijn. Als je coeliakie hebt, moet je een strikt dieet volgen om gluten te vermijden. Dit houdt in dat je alleen glutenvrij voedsel mag eten.

In welk voedingsmiddelen zitten gluten?

Gluten zitten in veel bewerkte voedingsmiddelen, dus het zal je misschien verbazen dat het in veel voedingsmiddelen zit waar je nooit aan zou denken. Dit zijn onder andere brood, pasta, bier en vele andere voedingsmiddelen. Zelfs als je etiketten zorgvuldig leest, kan het zijn dat je gluten eet zonder het te beseffen.

Hoe kun je gluten vermijden?

Als je gluten wilt vermijden, moet je beginnen met het lezen van etiketten en het vermijden van alle voedingsmiddelen die gluten bevatten. Je kunt ook maatregelen nemen om te voorkomen dat gluten je lichaam binnendringen. Was bijvoorbeeld altijd je fruit en groenten voordat je ze eet. Zo verwijder je eventueel aanwezige gluten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here