Het fenomeen ‘vlogger’ is de afgelopen jaren aardig ingeburgerd. Wie heeft er niet op YouTube wel eens filmpje gekeken van beroemdheden? Ook onbekende mensen zijn inmiddels aangestoken met het ‘vlogger-virus’. Steeds vaker pakken ze de camera om aan het publiek hun leven te laten zien. Vaak heeft men een bijzonder beroep, zoals dokter, piloot of kraanmachinist. Het levert een bijzonder kijkje achter de schermen op!
Wat zijn vloggers?
Vloggers zijn zogeheten ‘influencers’. Dit betekent dat ze met hun video’s vaak een groot publiek kunnen bereiken. Op die manier kunnen ze de mening van een grote groep mensen beïnvloeden. Vloggers hebben een eigen YouTube kanaal en zijn zeer actief op social media. Daarop delen ze bijvoorbeeld hun leven, onderzoeken een bepaald product of doen een ‘Q&A’ waarbij volgers vragen mogen stellen. Wist je dat het aantal vloggers in Nederland de afgelopen tien jaar maar liefst is verdubbeld? Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal bedrijven in de communicatie, waar vloggers onder vallen, met maar liefst 67 procent is verdubbeld. Dit komt door het feit dat mensen steeds meer video’s zijn gaan kijken.
Nieuwe influencers
Mensen met bijzondere beroepen zijn een relatief nieuwe groep influencers. Denk bijvoorbeeld aan artsen die vertellen over hun leven in het ziekenhuis of schoonmakers van bijzondere plekken, zoals plaats delicten of van woningen van mensen met een verzamelwoede. Met name extreme situaties kunnen rekenen op duizenden kijkers.
Een kijkje achter de schermen
Het is niet verrassend dat veel mensen geïnteresseerd zijn in het leven van de nieuwe influencers. Men vindt het geweldig om een kijkje achter de schermen te krijgen. En zeg nu zelf: het is toch ook interessant om te zien wat er in de cockpit gebeurd of hoe het leven van een politieagent er nu echt uitziet? Natuurlijk kun je er ook verhalen over lezen. Maar beeld is toch wel interessanter dan tekst. Het beroep komt op die manier echt tot leven.
Populaire influencers
Een influencer met meer dan 100.000 volgers is een Boeing 747-piloto genaamd Eva Marseille. Op haar Instagram account @flywitheva deelt ze allerlei foto’s van haar bijzondere werk. Haar account spreekt tot de verbeelding en is de afgelopen tijd sterk gegroeid. Hetzelfde geldt voor het Instagram account van @DokterDo. Zoals de naam al zegt deelt ze op haar Facebook en Instagram account het wel en wee van haar ziekenhuis. Volgers vinden de medische wereld machtig interessant. Het is alsof Grey’s Anatomy echt tot leven komt!
Beter beeld en minder vooroordelen
Het delen van vlogs over bepaalde beroepen brengt een aantal voordelen met zich mee. Ten eerste krijgen volgers een beter beeld van hoe het werk er echt uitziet. Daardoor verdwijnen bepaalde vooroordelen. Zo verdwijnt het beeld van de ‘afstandelijke dokter’ vaak als sneeuw voor de zon. Bovendien delen influencers ondanks hun verschillende beroepen iets gemeenschappelijks: ze vloggen over hun passie. Geld is vaak geen drijfveer, in tegenstelling tot sommige bekende vloggers die bijvoorbeeld reclame maken voor een bepaald product.