Voor de zoekanalyse is het aan te raden om gebruik te maken van Google Search Console. Deze geeft namelijk een heldere analyse en overzicht van het zoekverkeer op je website. Bovendien geeft dit programma de mogelijkheid om desktop en mobiel met elkaar te vergelijken. Denk daarbij aan een lijst met zoekwoorden en pagina’s die zowel overeenkomsten als verschillen hebben.
Aantal klikken via Google Search Console
Daarnaast krijg je in Google Search Console een overzicht van het aantal klikken. Deze worden zowel gemeten op de desktop als smartphone. Aan de hand van deze gegevens kun je een plan bedenken voor mobile SEO. Gebruik voor het inzien van gegevens regelmatig Google Search Console, of een betaald programma als SEMrush of SearchMetrics.
Verschillen in zoeken op mobiele telefoon en desktop
Niet alleen de zoekmachine is een belangrijk onderdeel van de optimalisatie. De gebruiker speelt ook een essentiële rol. Verdiep je dan ook in de manier waarop mensen naar een bepaald onderwerp zoeken. Meestal verloopt het zoeken op de mobiele telefoon anders dan op de gewone computer. Dit is bewezen door de ‘Search Quality Raters Guideline’ van Google. Het bedrijf ontdekte dat gebruikers op de twee apparaten verschillende vragen stellen. Neem bijvoorbeeld de vragen waarbij iemand op zoek is naar een lokaal bedrijf, ook wel de ‘visit-in-person intent’ genoemd. Voor ondernemers is het dan ook belangrijk om gegevens van je bedrijf goed in Google te zetten.
Indeling van zoekvragen
Hoe dan ook is het belangrijk om te begrijpen welke vragen er op de twee apparaten gesteld worden. Google maakt een onderscheid tussen verschillende vragen. Denk daarbij onder andere aan vragen waarbij iemand naar informatie zoekt, aangeduid als ‘know’. Wanneer de consument iets wil gaan doen wordt dit ‘do’ genoemd. De al eerder genoemde ‘visit-in-person’ optie wordt gebruikt wanneer iemand iets in de buurt zoekt. Denk bijvoorbeeld aan een lokaal restaurant. Daarnaast heb je ook zoekvragen die betrekking hebben op bepaalde websites. Zo wordt in zoekmachines regelmatig naar een bepaalde website gezocht.
De ins- en outs van mobile SEO
Wat betreft optimalisatie zijn er een aantal punten waar je voor een mobiele telefoon aandacht aan moet besteden. Zo is indexatie ontzettend belangrijk. De mobiele telefoon moet net zo gebruiksvriendelijk zijn als de website. Voorkom dan ook een blokkade van JavaScript en CSS-bestanden. Als dit gebeurt lijkt de mobiele website namelijk niet op de desktop versie, waardoor Google de website minder hoog indexeert. Om dit te voorkomen zou je een paar tests uit kunnen voeren om te zien of je website mobielvriendelijk is. Op dit moment staat de test van Google nog in de kinderschoenen, en is het nog niet in Nederland verkrijgbaar.
Jouw website in de ogen van Google
Er is nog een andere manier om de mobielvriendelijkheid van je website uit te testen. Daarbij komt de Google Search Console opnieuw om de hoek kijken. Klik in dit programma op ‘crawlen’, en vervolgens op ‘fetchen als Google’. Google toont je vervolgens de website op een bepaald apparaat via de optie ‘ophalen en weergeven’. Klik op de URL, en je ziet meteen hoe de website er voor Google uitziet. Een minstens zo belangrijk element is de snelheid van de website. Zowel bezoekers als Google hechten er veel waarde aan. Op langzaam ladende pagina’s blijven gebruikers namelijk niet lang hangen. Raadpleeg ‘PageSpeed’ van Google m de websitesnelheid te meten.