Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP)?

0
493

Een belangrijke term uit de online wereld is ‘Accelerated Mobile Pages’ AMP’. Wat is het en welke voordelen biedt deze optie? Je leest het in dit artikel!

Wat zijn AMP’s?

Het grote voordeel van AMP’s is dat mobiele pagina’s veel sneller laden dan gewone pagina’s. Ze worden op die manier mobielvriendelijk. Wanneer een bezoeker informatie zoekt, verschijnen er meteen AMP’s tussen de zoekresultaten. Deze verhogen dus het gebruikersgemak. Om een AMP snel te laten werken is er minder HTML, CSS en JavaScript beschikbaar. Deze programma’s vertragen normaal de pagina’s enigszins. AMP is in feite een duplicaat van de desktopversie. Het heeft dan ook een speciale opmaak waarin wordt terugverwezen naar de desktop.

Mobile SEO in de toekomst

Google Search Console houdt de AMP nauwlettend in de gaten. Marketeers en adverteerders volgen de ontwikkelingen van het programma op de voet. Hoe AMP zich zal ontwikkelen is de vraag. In elk geval zullen ze bij nieuwsberichten te zien blijven. Zodoende is het voor websites met nieuwsartikelen nuttig om zich te verdiepen in de mogelijkheden van AMP. Hoe dan ook heeft AMP de toekomst. Dit blijkt wel uit het feit dat CMS als WordPress en Drupal al plugins aanbieden voor AMP’s. Bij een Custom CMS is dit nog niet mogelijk, maar wellicht in de nabije toekomst.

Wat zijn de voordelen van een AMP?

AMP brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo is een website meteen zichtbaar omdat bepaalde pagina’s boven de zoekresultaten verschijnen. Daarmee wordt de kans op bezoekers vergroot. Het is een mooie ontwikkeling nadat Google het aantal advertenties bovenaan de pagina heeft teruggeschroefd. Ook is het gunstig omdat organische resultaten steeds meer naar de onderste regionen van de zoekpagina verdwijnen.

Werk aan de winkel

Wat betreft AMP zijn we er nog lang niet. Zo is het op dit moment alleen geschikt voor nieuwsberichten. Ook heeft het nog een aantal beperkingen wat betreft HTML. Zo is het op dit moment vrij lastig om conversiemogelijkheden toe te voegen. Daarnaast blijft een bezoeker altijd op de website van Google, en niet op de website waar de AMP naar verwijst. Er is dus nog aardig wat werk aan de winkel.

De invloed van mobile SEO erkennen

Een tijdje geleden spraken marketeers van ‘Mobilegeddon’. Dit houdt in dat de mobiele telefoon grote invloed uitoefent op gebruikers en het internet. Uiteindelijk blijkt de term lichtelijk overdreven. Natuurlijk blijven de ontwikkelingen doorgaan. Het is dan ook belangrijk om je website en bezoekers goed in de gaten te houden. Analyse is essentieel voor een succesvolle site. De opkomst van Mobile SEO is dan ook zeker een ontwikkeling om rekening mee te houden. Wie een gebruiksvriendelijke en goede website wenst kan dan ook niet om mobiele functies heen. Bekijk dan ook goed waar de kansen wat betreft responsive design liggen. Google gebruikte tijdens een congres zelfs de term ‘survival of the fittest’. Alleen degenen met een goed aanpassingsvermogen weten te overleven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here